Dieta Makrobiotyczna

Dieta Makrobiotyczna

Dieta Makrobiotyczna

Dieta makrobiotyczna powstała w 1911 roku (czyli ma prawie 100 lat!) i wymyślił ją George Oshawa. Opiera się na założeniach starożytnej chińskiej medycyny. Przyjęto, że żywność można podzielić na Yin odprężająca i chłodząca, reprezentuje pierwiastek żeński. Jest energią skierowaną na zewnątrz, czego rezultatem jest ekspansja i rozluźnienie, zimno, wilgoć, pasywność, ciemność oraz smak słodki) oraz Yang (wzmacniająca i ogrzewająca, reprezentuje pierwiastek męski, energia skierowana do wewnątrz, powodująca kurczenie się, ciepło, suchość, agresywność, jasność oraz smak słony). Ważne, by siły te były zrównoważone, bo gdy nie są, chorujemy albo tyjemy.

Jeśli dieta będzie dobrze przeprowadzona, to w ciągu dwóch tygodni można stracić nawet 5 kilogramów, ale jeśli nie – może doprowadzić do anemii, zmęczenia i ogólnego osłabienia organizmu. Nie mogą jej stosować kobiety w ciąży, w czasie menopauzy, dzieci, młodzież, osoby z osteoporozą, mające problemy z przyswajaniem witamin, z nadczynnością tarczycy, z układem pokarmowym, kamicą nerkową oraz z sercem. Po dwóch miesiącach stosowania diety powinno się ją zakończyć.

Dozwolone produkty: wszystkie warzywa i owoce (najlepiej te z umiarkowanej strefy klimatycznej, np. gruszki, jabłka, śliwki, winogrona), nasiona dyni i słonecznika, nasiona roślin strączkowych (fasoli, soczewicy, soi, grochu), a także ziarna wszystkich zbóż (np. gryka, proso, owies, żyto, jęczmień).

Wykluczone produkty:

mięso, jajka, drób, wyroby mleczne. W umiarkowanych ilościach są dopuszczalne ryby, skorupiaki i owoce. Makrobiotyka w założeniu zawiera mało tłuszczu a dużo złożonych węglowodanów. Jest bogata w błonnik, witaminy, składniki mineralne i pierwiastki śladowe. Chociaż składniki makrobiotycznego jadłospisu są proste, niezwykle ważnym elementem przygotowania posiłków jest odpowiednie gotowanie, które zmienia ich energię.
Makrobiotyka posiada siedem podstawowych zasad, których należy po prostu przestrzegać.

  • Nie powinno się jadać tropikalnych owoców, czyli kupować wtedy, kiedy jest na nie sezon.
  • Trzy godziny przed pójściem spać ostatni raz zaglądamy do lodówki i zasiadamy do stołu w jadalni.
  • Warzywa należy wkładać na kilka minut do gorącej wody, a potrawy przygotowywać w szybkowarze.
  • Ponieważ nasz mózg dopiero po około dwudziestu minutach otrzymuje sygnał o sytości, dlatego należy jeść wolno i dokładnie przeżuwać pokarmy.
  • Obieranie warzyw jest zabronione, ale koniecznie trzeba je myć.
  • Soki owocowe idą na odstawkę, trzeba zastąpić je niegazowaną wodą mineralną – ale nie powinno się jej pić w trakcie posiłku.
  • Należy jeść zarówno korzenie roślin, jak i ich części nadziemne, czyli te zielone.