Bilety Autokarowe   Norwegian   Konie   WizzAir   Narty   Bieganie   Zdrowie Uroda   Loty easyJet   Londyn Bilety   Ciąża i Poród   RyanAir  
  
  Strona Główna
  Tabletki na Odchudzanie
  Fatburner - Spalacz Tłuszczu
  Spalanie Tłuszczu
  Przyśpieszyć Metabolizm
  Kiedy Stosować Dietę?
  Wyznacznik Atrakcyjności
  Poduszka Ortopedyczna
  Dieta a Trening
  Dieta Kopenhaska
  Dieta Odchudzająca
  Dieta 1000 kalorii
  Dieta Kwaśniewskiego
  Dieta Cambridge
  Dieta Dukana
  Dieta Wiosenna
  Dieta Kapuściana
  Dieta Andersona
  Dieta Jogurtowa
  Dieta Gersona
  Dieta South-Beach
  Dieta Śródziemnomorska
  Dieta Haya
  Dieta Wysokoenergetyczna
  Dieta Hollywoodzka
  Dieta Atkinsa
  Dieta Antycukrzycowa
  Nieskocholesterolowa
  Dieta Mayra
  Dieta Antywrzodowa
  Dieta Antyzaparciowa
  Dieta Rekonwalescenta
  Dieta Szwedzka
  Dieta Makrobiotyczna
  Dieta Lekkostrawna
  Dieta Grupy Krwi
  Dieta Niskoenergetyczna
  Rola Jedzenia i Picia
  Cellulit
  Hormony a Przemiana Materii
  Odchudzanie a Woda
  Jeść i nie przytyć
  Piramida Żywności
  Nawyki Żywieniowe
  Pokochać Siebie
  Męcząca Dieta
  Tabela Kaloryczna
  Indeks Glikemiczny
  Przepisy Kulinarne Light
  Diety, Odżywianie, Uroda
  Wczasy Odchudzające
  Przyczyny Tycia i Nadwagi
  Reklama w Serwisie
  Kontakt
 
 


DIETA REKONWALESCENTA

Rekonwalescencja to nic innego jak powrót do zdrowia po przebytej chorobie, wypadku albo operacji. Wtedy to człowiek, mimo zwycięstwa nad chorobą, pracuje nad tym, by powrócić do swego „idealnego”, normalnego stanu i jest przy tym znacznie osłabiony. Przyczyna tkwi w samym przebiegu choroby, leczeniu, stresie z nią związanym, braku ruchu, urazach, różnych zabiegach, infekcjach czy stosowaniu leków. I właśnie te ostatnie często zmieniają odczucia smakowe, w związku z tym powodują, że chory wcale nie ma ochoty, aby jeść. Efektem tego jest osłabienie, niedożywienie, a nawet wyniszczenie organizmu. Człowiek w takim stanie gorzej reaguje na leczenie i na podawane mu środki farmakologiczne.

Podczas rekonwalescencji najważniejsze jest położenie nacisku na trzy różne, ale równie ważne aspekty: ruch, odżywianie i psychika. Jeśli ta ostatnia będzie w porządku, reszta również będzie. Dlatego tak bardzo trzeba dbać o pozytywne nastawienie do własnej choroby, aby jak najszybciej się z niej „wygrzebać”. Jeśli chodzi o ruch, to może być minimalny, ale musi być. Może to być spacer, podczas którego dobrze się dotlenimy. To wszystko jest bardzo istotne. Jeśli chodzi zaś o żywienie, to pamiętać wciąż trzeba o tym, że rekonwalescent z reguły wcale nie jest głodny, dlatego trzeba mu podawać posiłki często, ale mało, najlepiej w formie płynnej lub papkowatej, łatwostrawne, czyli z wykluczeniem potraw tłustych, smażonych, marynowanych i ostro przyprawionych, i oczywiście ładnie wyglądające czy pachnące. Należy dostarczać organizmowi niezbędnych składników, by zaspokoić potrzeby metaboliczne organizmu oraz energii, by powrócić do właściwej wagi.

Ponieważ błonnik podrażnia tkankę wokół ran czy blizn, dlatego szczególnie należy na niego uważać. Oczywiście, zabroniony jest alkohol, tytoń, a także powinno się unikać dużych ilości mocnej kawy czy herbaty, zawierających kofeinę. Za to cynk i witamina C przyśpieszają gojenie się ran, żelazo dba o odpowiedni poziom hemoglobiny we krwi, zapobiegając tym samym anemii, skrobia (warzywa, owoce, produkty zbożowe) i łatwo przyswajalne białko (ryby, drób, produkty mleczne i nabiał) – to powinno być zatem podstawą każdego naszego posiłku.

 
   
   
 
Jaworzyna Krynicka