Dieta Rekonwalescenta

Dieta Rekonwalescenta

Dieta Rekonwalescenta

Rekonwalescencja to nic innego jak powrót do zdrowia po przebytej chorobie, wypadku albo operacji. Wtedy to człowiek, mimo zwycięstwa nad chorobą, pracuje nad tym, by powrócić do swego „idealnego”, normalnego stanu i jest przy tym znacznie osłabiony. Przyczyna tkwi w samym przebiegu choroby, leczeniu, stresie z nią związanym, braku ruchu, urazach, różnych zabiegach, infekcjach czy stosowaniu leków. I właśnie te ostatnie często zmieniają odczucia smakowe, w związku z tym powodują, że chory wcale nie ma ochoty, aby jeść. Efektem tego jest osłabienie, niedożywienie, a nawet wyniszczenie organizmu. Człowiek w takim stanie gorzej reaguje na leczenie i na podawane mu środki farmakologiczne.

Podczas rekonwalescencji najważniejsze jest położenie nacisku na trzy różne, ale równie ważne aspekty: ruch, odżywianie i psychika. Jeśli ta ostatnia będzie w porządku, reszta również będzie. Dlatego tak bardzo trzeba dbać o pozytywne nastawienie do własnej choroby, aby jak najszybciej się z niej „wygrzebać”. Jeśli chodzi o ruch, to może być minimalny, ale musi być. Może to być spacer, podczas którego dobrze się dotlenimy. To wszystko jest bardzo istotne. Jeśli chodzi zaś o żywienie, to pamiętać wciąż trzeba o tym, że rekonwalescent z reguły wcale nie jest głodny, dlatego trzeba mu podawać posiłki często, ale mało, najlepiej w formie płynnej lub papkowatej, łatwostrawne, czyli z wykluczeniem potraw tłustych, smażonych, marynowanych i ostro przyprawionych, i oczywiście ładnie wyglądające czy pachnące. Należy dostarczać organizmowi niezbędnych składników, by zaspokoić potrzeby metaboliczne organizmu oraz energii, by powrócić do właściwej wagi.

Ponieważ błonnik podrażnia tkankę wokół ran czy blizn, dlatego szczególnie należy na niego uważać. Oczywiście, zabroniony jest alkohol, tytoń, a także powinno się unikać dużych ilości mocnej kawy czy herbaty, zawierających kofeinę. Za to cynk i witamina C przyśpieszają gojenie się ran, żelazo dba o odpowiedni poziom hemoglobiny we krwi, zapobiegając tym samym anemii, skrobia (warzywa, owoce, produkty zbożowe) i łatwo przyswajalne białko (ryby, drób, produkty mleczne i nabiał) – to powinno być zatem podstawą każdego naszego posiłku.